DRAAIBOEK VOOR SCHOOLSCHAAK
Geef je al op een school les en heb je de organisatie daarvan in eigen handen, dan zijn de volgende aandachtspunten elk jaar weer van belang. Natuurlijk zijn de meeste aandachtspunten ook van toepassing voor een (jeugd-)schaakclub of een anderszins georganiseerd schaakgroepje (buurtcentrum, naschoolse opvang, overblijfgroep, privé).
- Op het eind van het schooljaar: overleg met de school (contactpersoon) hoe het gegaan is en afspraken maken voor het volgende seizoen: dagen, ruimte, betaling, etc.
- Laatste les van het lopende seizoen: aankondigen wat de plannen voor het volgend seizoen zullen zijn en mailen of op papier aangeven hoe aan de aanmelding zal verlopen. Neem bijvoorbeeld mee of ‘oud-pupillen’ voorrang zullen hebben of niet, de tijd en dagen dat je les gaat geven, etc.
- Eerste week school: aanmeldingsformulier in de klassen uitdelen of publiceren in de (wekelijkse) ‘mailing’. De aanmeldingen laten mailen of inleveren bij de leraren. Geef duidelijk aan wat er moet gebeuren!
- Tweede week school: oud-pupillen (telefonisch) benaderen als ze zich niet hebben opgegeven: zijn ze het vergeten of hebben ze echt geen zin of voor iets anders gekozen?
- Daarna: groepen indelen naar aanleiding van de aanmeldingen. Groepen bekend maken via mail en mailing school.
- Meestal komen er dan op het laatste moment nog geïnteresseerden die vergeten zijn zich op te geven of het pas horen nadat de indeling bekend is gemaakt. Kijk of er nog ruimte is in de groepen of stel je een wachtlijst in?
- Regelen ondersteuning bij lessen indien gewenst: leraar, ouder, oud-pupil die wil helpen kan wenselijk zijn, zeker als de groep groot is;
- Controle materiaal (is alles er nog en op zijn plaats!), ruimte inspecteren (is er wat veranderd, kan ik er goed werken of heb je nog wensen voor gebruik) en werkboeken bestellen of kopen;
- Contact met school onderhouden: wie is – dit jaar – je contactpersoon? Vraag om leerlingenlijsten en schoolprogramma, waarna je een jaarplanning voor jezelf kan maken: rekening houdend met vakanties (gaat de les wel of niet door?), studiedagen, laatste lessen voor de vakantie (iets leuks doen!), scholentoernooien, etc.
- Bij een eigen betalingssysteem: wees daar heel duidelijk en correct in. Het is altijd weer vervelend om daar problemen mee te krijgen. Laat het duidelijk overmaken op je rekening of laat de ouders bij de les betalen en geef ze een kwitantie. Let op problemen die het betalen via de kinderen met zich meebrengt: geld vergeten of kwijt, etc. Uiteraard hoort een schappelijke restitutiemethode erbij als kinderen van de lessen afzien, al is de leraar er in eerste instantie verantwoordelijk voor een ‘goed product’ zodat de kinderen blijven schaken!
- In de loop van het seizoen: bijhouden aantal examens en diploma’s;
- In de loop van het seizoen: (proef-)examen (laten) afnemen als ze er klaar voor zijn. (Het niet halen van het examen kan gedemotiveerde kinderen opleveren – grote teleurstelling! – die daardoor mogelijk stoppen met schaken!)
- Contact met de regionale diplomaconsul voor een afspraak op school of naar een centrale examendag gaan met de kinderen.
- In de loop van het seizoen: bestellen prijzen (bekers, medailles, vaantjes, etc.)
- Verzamelen ‘kleine prijsjes’ het hele jaar door om speciale momenten iets te kunnen geven. Ook schaaktekeningen of oude schaakbladen zijn leuke kleine presentjes.
Bij de jaarlijkse regionale (scholen-)toernooien kan het volgende draaiboek van nut zijn:
- Let goed op wanneer de toernooien plaats vinden want meer dan eens komt een aankondiging naar school niet bij de schaakleraar terecht! (Kijk op internet naar de kalender van de regionale bond of plaatselijke schaakclub)
- Ruim van tevoren (minimaal 3 weken) aankondiging van het toernooi met aanmeldingsformulier naar de ouders mailen;
- Deelnemerslijsten maken en mailen naar de organisatie;
- Aankondiging maken voor je pupillen (tijd, plaats, regels, competitiesysteem) en daar tevens op vermelden wie er nog meer meedoen, zodat de ouders onderling wat kunnen afspreken;
- Op de speeldag aanwezig zijn (of een andere verantwoordelijke sturen: ouder, leraar, oud-pupil). Zeker als kinderen hun eerste toernooi spelen hebben ze een steun nodig en dat is in eerste instantie natuurlijk hun eigen schaakleraar! Daarnaast is het zeer leerzaam om te kijken hoe de kinderen spelen (aandachtspunten voor de les!) zodat je ze kan helpen zich te verbeteren.
- Bij (alles rond) zo’n toernooi zien ze hun eigen leraar als eerste aanspreekpunt: die moet dus goed op de hoogte zijn en dat kan eigenlijk maar alleen als hij aanwezig is!
- Schaaktechnisch evaluatie van een dergelijk toernooi is ook belangrijk: de kinderen weten waar ze staan in de regio en wat er te verbeteren valt. Zodoende kunnen ze met een gericht doel (het volgende toernooi of ronde) gaan werken!
- Schrijven van een (positief) stukje voor mailing / website is wel zo leuk: niet alleen promoot je op die manier het schaken en je schaaklessen, ook stimuleert dat je pupillen.
- Daarnaast vind ik het persoonlijk ook belangrijk om te kijken hoe het toernooi verloopt en knelpunten (gehoord van ouders/kinderen of zelf geobserveerd) door te geven aan de organisatie, zodat die zich ook kan verbeteren.