Uit de opsomming van motieven zou je een heel scala van activiteiten kunnen gaan ontplooien om de huidige leden te behouden en nieuwe leden te gaan werven, maar dat hangt af wat bij jullie club van toepassing is.
Je zal dus moeten beginnen met een soort ‘analyse’: ‘wat is bij onze club van belang en hoe kunnen we daar op inspelen’. (Als je geen jeugd hebt, zal doorstroming naar de volwassenen geen item zijn) Natuurlijk is het ook van belang om jezelf een spiegel voor te (laten) houden: ‘wat zijn de sterke en zwakke punten van de vereniging?’ Een verenigingsscan door de consulent kan daarbij helpen.
Enkele – voor de hand liggende – verbeterpunten voor veel clubs zijn dan:
- Clubaanbod verbeteren (competitievormen, aanvangstijdstip, flexibeler aanbod)
- Duidelijke, bevredigende afspraak betreft het roken (rookruimte regelen?)
- Een jeugdafdeling opzetten of uitbreiden (of ook samenwerken met scholen?)
- Doorstoom jeugd stimuleren (mentor, geschikte competitie [niet te laat], geschikte clubavond?)
- Locatie clubgebouw (bereikbaarheid, veiligheid, financiën)
- Activiteiten voor oudere leden ontplooien (schaken overdag georganiseerd door de club)
- Financiën verbeteren (kwartaalcontributie voor nieuwe leden, sponsors, subsidies, profijtbeginsel voor activiteiten)
- Inspelen op nieuwe media (toernooi per e-mail, website, clubmailing)
- Studentenlidmaatschap instellen (verlaagde contributie)
- Goede, duidelijke, open en doelmatige organisatie nastreven (duidelijkheid en betrokkenheid vergroten)
- Goed geschoold kader verwerven (opleiden, waardering, ouders betrekken, cursussen voor leden financieren)
- Training en schaaktechnische begeleiding verbeteren of opzetten (voor volwassenen)
- Samenwerking met andere clubs (op gebied van trainingen, toernooien, doorstroom topjeugd)
- Betere opvang nieuwe leden (kennismakingspakket, mentor, bestuurslid voor deze taak)
- Werven onder allochtonen (allochtone jeugd, gemeentesubsidies mogelijk?)
- Vrouwen als doelgroep (les geven, daarna de hele groep lid maken!)
- Activiteiten voor – afwezige – toppers organiseren (specifiek aanbod voor hen: informeren!)
- Publiciteit (in plaatselijke krant of website is leuk voor leden, maar ook voor geïnteresseerden)
- Promotiemateriaal maken (folder, poster, gratis lidmaatschap voor 1 of 2 maanden)
- Profileer je als club (topclub, gezelligheidsvereniging, roken of niet, etc.)
- Clubverwijzing in media (website, internet, gemeentegids, sportgids, etc.)