Hieronder enkele gangbare acties waarmee je leden kan werven. Kijk welke voor jullie geschikt zijn.
- Richt een jeugdafdeling op of verbeter die. Dit is verreweg meest succesvolle manier van leden werven! Denk niet alleen aan de korte termijn (extra leden op dit moment of doorstroom naar de senioren), maar denk ook aan het effect op lange termijn: goodwill voor het schaken bij de huidige generatie kinderen en ouders. De schakertjes van nu zijn over 20-30 jaar zelf ouders!
- Persoonlijke benadering (via-via of mond-tot-mondreclame) is een nog steeds een succesvolle methode. Probeer geïnteresseerden naar de schaakclub te lokken (folder, introductiepakket, toernooitje). Hebben ze eenmaal die drempel genomen, dan is de kans groot dat ze blijven. Oud-leden na een jaartje bellen om te vragen of reden van opzeggen veranderd is levert de nodige terugkomers op.
- Zorg voor vermeldingen in de media. Denk dan aan een makkelijk te vinden informatie op internet en bij de plaatselijke sportinstanties (van de gemeente). Een kleine moeite die weinig tot geen geld kost, maar die regelmatig leden oplevert.
- Adverteer in de regionale kranten en/of stuur regelmatig een stukje van jullie club op. Voor de krant makkelijke kopij, voor jullie leuke promotie! Ook een goed idee is om via Google-ads jullie club te promoten. Als alle zoekenden naar “schaken” “schaakclub” “schaak” “chess” (+ plaatsaanduiding) een link naar jullie club krijgen,dan levert dat zeker leden op! (tip van Caissa uit Hoorn)
- Organiseer een open (rapid-)toernooi of een “duo-avond” (elk lid moet iemand meenemen, waarna er in tweetallen tegen elkaar wordt gespeeld). Hoe flexibeler de opzet (mogelijkheid om een speelavond of een speelronde te missen), des te groter de kans is dat er thuisschakers aan meedoen. Eenmaal over de drempel van de schaakclub is lid worden een kleine(re) stap!
- Organiseer schaaklessen voor beginners, op de club, het buurtcentrum of de volksuniversiteit.. De KNSB heeft hier een speciale map met informatie, tips en lesmaterialen voor vervaardigd. Vraag erom!
- Organiseer regelmatig (eens per maand?) een informele schaakavond in de plaatselijke kroeg. Als je die aankondigt (plaatselijke media, Facebook, internet, website) dan trekt dat altijd geïnteresseerden. Speel wat vluggertjes, laat een partij zien en maak de mensen enthousiast voor schaken. Een bezoek aan de schaakclub is dan snel(-ler) gemaakt.
- Zorg voor goede publiciteit. Regelmatig een stukje in de krant of op de plaatselijke krant is niet alleen leuk voor de huidige leden, ook geïnteresseerden zijn op de hoogte van de schaakclub. Gecombineerd met een andere van de hier genoemde acties is de kans groter dat iemand lid wordt.
- Ook goed promotiemateriaal (affiche, folder, website, clubblad) kan nuttig zijn. In eerste instantie zorgt het voor naamsbekendheid. Verwacht echter niet door het verzenden van 1000 folders dat er 10 leden bijkomen! De KNSB heeft diverse affiches beschikbaar, maar je kan zelf natuurlijk ook iets maken.
- Deelname aan plaatselijke happenings (braderieën, open dagen, koningsdag, bevrijdingsdag, etc.) zorgt immer voor de nodige aandacht. Denk eraan dat je informatie over de geïnteresseerden verkrijgt. Bijvoorbeeld door naam en (email-)adres te laten invullen bij een simpele oploswedstrijd. Door hen later persoonlijk te benaderen is de kans groter dat men eens bij de club langskomt. Doredenkers stond twee weken lang, elke dag in de bibliotheek en hield daar 20 nieuwe jeugdschakers aan over.