Om extra financiën te verwerven in allerlei takken van sport wordt er snel gedacht aan sponsoring. Er zijn echter nog vele andere manieren om extra financiën te genereren voor de club, zonder dat er van echte sponsoring sprake is. Hieronder enkele manieren om geld te verwerven voor de schaakclub. Uiteraard is een mengeling van onderstaande ideeën ook mogelijk om activiteiten te financieren.
PROFIJTBEGINSEL
Heel normaal en gangbaar is het inmiddels dat er voor extra clubactiviteiten (trainingen, toernooien, etc.) kosten gemaakt worden. Het inhuren van bijvoorbeeld bekwame (externe) trainers verhoogt het niveau van de trainingen, de spelers en dus ook de club. Dat degenen die hier het meest profijt van hebben daar extra voor moeten betalen is ook algemeen geaccepteerd. Op deze manier kan zo’n extra activiteit zichzelf (voor een groot deel) financieren en drukt het niet op de algemene uitgaven van de schaakclub.
FONDSEN
Als senioren, ouders of andere geïnteresseerden zien dat de jeugdafdeling succesvol is en er behoefte is aan meer financiën om het niveau te verhogen, dan kan men een ‘jeugdfonds’ instellen. Wil je speciaal voor de trainingen geld inzamelen dan is een ‘trainingsfonds’ een mogelijkheid. Zo ook voor het reserveren of verwerven van geld voor een komend jubileum: een jubileumfonds. Het is aan te bevelen om een concreet doel aan het fonds te verbinden zodat men duidelijk weet waar men geld voor geeft. Via folder, brief of een stukje in het clubblad (eventueel de plaatselijke krant?) kan er extra geld binnenkomen.
Bij veel sportclubs is er ook iets als een “club van 25 / 50 / 100”. Leden, ouders, of sponsors kunnen voor een afgesproken bedrag (€50 / €100 / €250) lid worden van deze club of een bedrag doneren. Als – eventuele – tegenprestatie kan men de namen van deze sponsors vermelden in het clubblad, op bekers, op een bord in de speelzaal, op folders, op shirtjes, etc.
Ook zijn er soms plaatselijk fondsen waar de schaakclub een beroep op kan doen. In Amstelveen is er bijvoorbeeld de Stichting sportpromotie Amstelveen (SPA) waar sportclubs een financiële bijdrage kunnen vragen voor hun (grote) activiteiten.
EENMALIGE BIJDRAGE
Voor een eenmalige activiteit (toernooi, lezing, simultaan, training, materiaal of promotiemateriaal voor de club: tasjes, pennen, notatieboekjes, kalender, agenda, stickers, etc.) is het nogal eens mogelijk om bedrijven te interesseren. Hoewel naamsbekendheid door sponsoring in de schaakwereld beperkt blijft, zijn bedrijven daar vaak makkelijker voor te interesseren. Als er dan nog een leuk verslag (met foto!) in de krant komt, dan krijgen die bedrijven ook nog wat publiciteit (wel de naam van de sponsor noemen natuurlijk!). Het sponsoren van materiaal (klok, bord, stukken) is in het verleden uiterst succesvol geweest: de kosten zijn beperkt en door – eventueel – een plaatje op het materiaal te bevestigen is de sponsor vereeuwigd. Dit soort sponsoring hangt vaak af van persoonlijke contacten! Wie in de club kent wie? Netwerken! Wie gaat de middenstanders langs?
GROTE CLUBACTIE / SPONSORKLIKS
Sinds jaar en dag twee manieren om extra geld voor de club binnen te halen.
GEMEENTESUBSIDIE
Vrijwel elke gemeente heeft subsidiemogelijkheden, dus loont het de moeite om daar een informatie over in te winnen. Soms zijn opleidingskosten voor bestuursleden, wedstrijdleider of trainers (KNSB-kadercursussen of cursussen van de regionale/plaatselijke sportraad) bij de gemeente terug te krijgen. Voor een jubileum stellen de meeste gemeentes ook een bedrag beschikbaar als de club daar een verzoek voor indient. Tenslotte zijn er nog de nodige subsidies bij de provincie, de (regionale) sportraden, de regionale schaakbond of de KNSB te verkrijgen. Een zaak van goed opletten, informeren bij genoemde instanties en/of de verenigingsconsulent.
BARINKOMSTEN
Kan een club de bar in eigen beheer doen dan kan de nodige financiën opleveren, al staat daar meestal ook aardig wat werk tegenover. Bij sommige jeugdclubs (of –afdelingen) waar snoepgoed en blikjes verkocht worden kunnen daar bijvoorbeeld een trainer (of toernooi) van bekostigen. Een keer groot inkopen en vervolgens elke week een paar tientjes winst maken, levert na een seizoen toch een aardig bedrag op. Uiteraard kan je een club ervoor kiezen om alleen bij toernooien (andere locatie?) de bar in eigen beheer te nemen. (Utrecht)
SPONSORING
Wil je het groter aanpakken dan komt sponsoring in beeld. Dan komen zaken aan de orde als: sponsorplan, sponsorbeleid, wervingsplannen, sponsorovereenkomst, etc. Een behoorlijke stap voor een schaakclub, waar ook zeker negatieve kanten aan (kunnen) zitten. Dit gaat natuurlijk veel verder dan de bovengenoemde plannen, dus denk als club goed na of dat wenselijk is!
CONTRIBUTIEVERHOGING
Tenslotte kan een schaakclub overwegen om haar contributie te verhogen. Voor een club die een goed aanbod heeft zijn de leden (ouders) bereid om meer te betalen. Het feit dat de contributie van veel schaakclubs erg laag is vergeleken met andere sporten of hobby’s geeft ruimte om daar extra financiën te genereren.
ADVERTENTIE
Een advertentie in het clubblad of op de website van de club kan ook wat opleveren. Tegenwoordig worden er ook banners geplaatst die iets opleveren. Vaak kleine bedragen voor de bedrijven, maar nuttige opbrengsten voor de schaakclub!