Jouw hulp is van harte welkom. Enkele taken die jij kan doen zijn:
Nakijken werkboeken
- zet een krul bij de goede en een puntje bij de foute antwoorden
- Vul de score – 12 goed = 12 – onderaan de pagina in
- Vul die score in op het leerlingvolgsysteem (voor of achter in het werkboek)
- Breng mij op de hoogte als een bladzijde (erg) slecht is gemaakt
Hulp bij de les en het maken van opgaven in het werkboek
- Bij vragen de kinderen helpen op weg naar het antwoord: niet voorzeggen, maar gericht vragen stellen. Bij dubbele dame bijvoorbeeld: ‘wat staat er ongedekt?’, ‘waar kan je mat zetten?’, ‘waar kan je die twee tegelijk aanvallen?’
- Nog beter kan je vragen om rondjes om alle aanvalsdoelen te zetten en daarna laten zoeken welke van die twee rondjes de dame tegelijk kan aanvallen.
- Als een pupil er weinig van begrijpt: enkele voorbeelden met ze doorlopen en duidelijk de zoekstrategie aangeven. Gaat het dan nog niet goed: roep mij erbij.
Hulp bij de organisatie
- Op het einde van de les als iedereen gaat opruimen in de gaten houden of dat goed gaat. Oftewel: doet iedereen mee (zo nee: geef ze een opdracht om iets te doen), kijken of er geen gevaarlijke dingen gebeuren.
- Tijdens de les kan ik onmogelijk iedereen in de gaten houden: als iemand iets doet wat niet hoort (slaan/pesten, gummen gooien, potloden of ander materiaal op de grond gooien) grijp dan direct in! Zeg er wat van, corrigeer degene die het doet en als je ‘grote problemen’ signaleert: roep mij erbij.
Hulp bij de competitie
- Invullen uitslagen op het wedstrijdrooster.
- Controleren of de klok wel loopt.
- Kijken of het noteren goed gaat.
- Eventueel indelen van de volgende ronde.
- Geef ze een opdracht als de partij klaar is. In principe [1] nog een ‘oefenpartij’ met de andere kleur dan in de eerste partij, [2] analyseer met elkaar (of met jou erbij), [3] ga verder met de opgaven in je werkboek [4] speel een spelletje.
- Hou in de gaten dat niemand zich (storend) bemoeit met iemand ander zijn competitiepartij.
- Los voorkomende problemen direct op of haal mij erbij: mat of niet, aanraken van een stuk, problemen met de klok, etc.
- Geef ze af en toe schaaktips, zonder de partij te beïnvloeden: ‘niet zo snel spelen’, ‘denk aan de MORA’, leg het spel even ‘dood’ (klok stil) en laat zien als ze iets belangrijks (stukwinst/mat) hebben gemist, zonder dat het daarna nog op het bord kan komen!
- Zeker het ‘aanhalen’ van net (of eerder) behandelde onderwerpen is belangrijk: zodoende zien ze waar ze voor leren.
Natuurlijk is dit teveel om in enen goed te doen, dus zal je langzaam in deze taken groeien en steeds iets meer te doen krijgen. Na afloop van de les hebben we even een momentje om eventuele zaken te bespreken. Uiteraard kan je mij alles vragen, dus doe dat ook!
Succes!
De schaakleraar