Zorg voor een duidelijke structuur: binnen komen lopen, schaaklesje, opgaven, spelletje
Spreek (school-)regels af en zorg dat iedereen zich daaraan houdt. Gaat dat de eerste weken niet goed, dan heb je alle lessen problemen (met orde)
Logistiek: duidelijke plaats uitkiezen voor potloden, gummen, werkboeken, borden en stukken, etc.
Gummen en potloden aan de school vragen (in een bakje doen) of zelf kopen
Stel een lesplan op: wat wil je wanneer uitleggen. (Zie voorbeeld voor Opstapje 1 of Stap 1)
Degene die het goed snappen zijn snel klaar en kunnen dan eerder een spelletje doen. Als het spelletje (2 of 3 x) goed gegaan is en ze willen graag “echt schaken”, laat ze dan maar even hun gang gaan. (voelen ze zich belangrijk)
Leg heel goed uit wat de bedoeling van de te maken opgaven (bladzijde) is, want dat is niet altijd even duidelijk (Maak een voorbeeld klassikaal op het demobord)
Vergeet de zwarte stip (n ) niet uit te leggen.
Laat “wijsneuzen” in het begin niet voorruit werken, dat kan na een aantal lessen (als iedereen gewend is aan de schaaklessen en zelfstandiger kan werken) wel
De kinderen die niet zo snel gaan, kan je meer individueel begeleiden
Ik zou het werkboek in het begin niet meegeven: alle opgaven moeten in de les gemaakt kunnen worden. (Als iemand na een aantal weken achterloopt, dan kan het werkboek mee naar huis om in te halen – als de ouder kan helpen)
Direct nakijken (krul zetten onder diagram) is handig: dan kan je direct corrigeren als ze iets niet hebben begrepen
Maken veel kinderen dezelfde fout: leg de les stil en leg het uit op het demobord]
Ruim op het einde met z’n allen op: dat gaat razendsnel (als men weet waar alles hoort te staan)
Rond de middag positief af, bijvoorbeeld: “iedereen heeft vandaag zijn best gedaan, tot volgende week!” of “Ik hoop dat jullie allemaal weer een leuke middag hebben gehad en oefen dit spelletje thuis nog een keer!”
Op sommige scholen vinden de kinderen het leuk om een handje te geven bij de deur (of is het een regel)
Noteer de aanwezigheid van de kinderen en de gegeven lessen op een lijst: overzichtelijk en handig om te weten wat je precies gedaan hebt. (zie lijsten)