- Zorg voor een duidelijke structuur: binnen komen lopen, schaaklesje, opgaven, spelletje
- Spreek (school-)regels af en zorg dat iedereen zich daaraan houdt. Gaat dat de eerste weken niet goed, dan heb je alle lessen problemen (met orde)
- Logistiek: duidelijke plaats uitkiezen voor potloden, gummen, werkboeken, borden en stukken, etc.
- Gummen en potloden aan de school vragen (in een bakje doen) of zelf kopen
- Stel een lesplan op: wat wil je wanneer uitleggen. (Zie voorbeeld voor Opstapje 1 of Stap 1)
- Degene die het goed snappen zijn snel klaar en kunnen dan eerder een spelletje doen. Als het spelletje (2 of 3 x) goed gegaan is en ze willen graag “echt schaken”, laat ze dan maar even hun gang gaan. (voelen ze zich belangrijk)
- Leg heel goed uit wat de bedoeling van de te maken opgaven (bladzijde) is, want dat is niet altijd even duidelijk (Maak een voorbeeld klassikaal op het demobord)
- Vergeet de zwarte stip (n ) niet uit te leggen.
- Laat “wijsneuzen” in het begin niet voorruit werken, dat kan na een aantal lessen (als iedereen gewend is aan de schaaklessen en zelfstandiger kan werken) wel
- De kinderen die niet zo snel gaan, kan je meer individueel begeleiden
- Ik zou het werkboek in het begin niet meegeven: alle opgaven moeten in de les gemaakt kunnen worden. (Als iemand na een aantal weken achterloopt, dan kan het werkboek mee naar huis om in te halen – als de ouder kan helpen)
- Direct nakijken (krul zetten onder diagram) is handig: dan kan je direct corrigeren als ze iets niet hebben begrepen
- Maken veel kinderen dezelfde fout: leg de les stil en leg het uit op het demobord]
- Ruim op het einde met z’n allen op: dat gaat razendsnel (als men weet waar alles hoort te staan)
- Rond de middag positief af, bijvoorbeeld: “iedereen heeft vandaag zijn best gedaan, tot volgende week!” of “Ik hoop dat jullie allemaal weer een leuke middag hebben gehad en oefen dit spelletje thuis nog een keer!”
- Op sommige scholen vinden de kinderen het leuk om een handje te geven bij de deur (of is het een regel)
- Noteer de aanwezigheid van de kinderen en de gegeven lessen op een lijst: overzichtelijk en handig om te weten wat je precies gedaan hebt. (zie lijsten)