• Home
  • Kennisbank
    • Communicatie
    • Competitie en toernooien
    • Ledenwerving
    • Organisatie (jeugd)club
    • Schoolschaak
    • Training/les geven
    • Trainingsmateriaal
  • Eddy Sibbing
  • Publicaties
    • Bussums Schaak Genootschap
    • Nieuwsbrief MEC
    • Schaakkaravaan
    • Schaakmagazine
    • Servicepuntmedewerker
  • Nieuws
  • Contact
  • Home
  • Kennisbank
    • Communicatie
    • Competitie en toernooien
    • Ledenwerving
    • Organisatie (jeugd)club
    • Schoolschaak
    • Training/les geven
    • Trainingsmateriaal
  • Eddy Sibbing
  • Publicaties
    • Bussums Schaak Genootschap
    • Nieuwsbrief MEC
    • Schaakkaravaan
    • Schaakmagazine
    • Servicepuntmedewerker
  • Nieuws
  • Contact
home/Kennisbank/Schoolschaak

Korte tips schoolschaak

93 views 1 mei 17, 2018

  • Zorg voor een duidelijke structuur: binnen komen lopen, schaaklesje, opgaven, spelletje
  • Spreek (school-)regels af en zorg dat iedereen zich daaraan houdt. Gaat dat de eerste weken niet goed, dan heb je alle lessen problemen (met orde)
  • Logistiek: duidelijke plaats uitkiezen voor potloden, gummen, werkboeken, borden en stukken, etc.
  • Gummen en potloden aan de school vragen (in een bakje doen) of zelf kopen
  • Stel een lesplan op: wat wil je wanneer uitleggen. (Zie voorbeeld voor Opstapje 1 of Stap 1)
  • Degene die het goed snappen zijn snel klaar en kunnen dan eerder een spelletje doen. Als het spelletje (2 of 3 x) goed gegaan is en ze willen graag “echt schaken”, laat ze dan maar even hun gang gaan. (voelen ze zich belangrijk)
  • Leg heel goed uit wat de bedoeling van de te maken opgaven (bladzijde) is, want dat is niet altijd even duidelijk (Maak een voorbeeld klassikaal op het demobord)
  • Vergeet de zwarte stip (n ) niet uit te leggen.
  • Laat “wijsneuzen” in het begin niet voorruit werken, dat kan na een aantal lessen (als iedereen gewend is aan de schaaklessen en zelfstandiger kan werken) wel
  • De kinderen die niet zo snel gaan, kan je meer individueel begeleiden
  • Ik zou het werkboek in het begin niet meegeven: alle opgaven moeten in de les gemaakt kunnen worden. (Als iemand na een aantal weken achterloopt, dan kan het werkboek mee naar huis om in te halen – als de ouder kan helpen)
  • Direct nakijken (krul zetten onder diagram) is handig: dan kan je direct corrigeren als ze iets niet hebben begrepen
  • Maken veel kinderen dezelfde fout: leg de les stil en leg het uit op het demobord]
  • Ruim op het einde met z’n allen op: dat gaat razendsnel (als men weet waar alles hoort te staan)
  • Rond de middag positief af, bijvoorbeeld: “iedereen heeft vandaag zijn best gedaan, tot volgende week!” of “Ik hoop dat jullie allemaal weer een leuke middag hebben gehad en oefen dit spelletje thuis nog een keer!”
  • Op sommige scholen vinden de kinderen het leuk om een handje te geven bij de deur (of is het een regel)
  • Noteer de aanwezigheid van de kinderen en de gegeven lessen op een lijst: overzichtelijk en handig om te weten wat je precies gedaan hebt. (zie lijsten)

Vind je dit leuk?

1 Ja  Nee
Andere artikelen
  • Organisatie schoolschaak
  • Aanmeldingsbrief school
  • Contact met scholen
  • Het maken van een (mini)ezel
Schoolschaak
  • Korte tips schoolschaak
  • Organisatie schoolschaak
  • Aanmeldingsbrief school
  • Contact met scholen
  • Het maken van een (mini)ezel
  • Folder schaakcursus voorbeeld
Bekijk alle 16  
Populaire artikelen
  • Schaakles geven aan beginners: 10 tips
  • Schaakbord en stukken (zelf maken)
  • Wervingsbrief voorbeeld
  • 1.d2-d4 (Hoe te spelen?)
  • Schotse opening
Rubrieken
  • Communicatie
  • Competitie en toernooien
  • Ledenwerving
  • Organisatie (jeugdclub
  • Schoolschaak
  • Training/les geven
  • Trainingsmateriaal
Contactgegevens

Chessed
Eddy Sibbing
Beerensteinerhof 27
1406 NL Bussum

chessed@telfort.nl
+31(0)6-10 75 76 83

Populaire artikelen
  • Teamleider: volwassenen
  • Lesgeven aan beginners: volg een cursus!
  • Enquête schaakclub jeugd
  • Voortschrijding teams
Meest bezochte links
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Eddy Sibbing
Handige externe links
  • Max Euwe Centrum
  • KNSB
  • Bas Beekhuizen
  • Stappenmethode
  • Webdesign www.webmagix.nl © 2018